zondag 5 mei 2013

toeristisch uitstapje op 5 mei

5 mei, bevrijdingsdag. Hier in Suriname doen ze bij mijn weten niets aan bevrijdingsdag. Toch hebben surinamers mee gevochten in de strijd. Bovendien heeft Suriname een cruciale rol gespeeld vanwege haar bauxiet waar aluminium uit gehaald werd ten behoeve van de vliegtuigbouw in de VS. Suriname als grootste leverancier was aldus van groot belang voor de VS.

Maar goed, van 5 mei viering heb ik hier niets meegekregen. Dus dan maar een eindje rijden.
Eerst naar de Weg Naar Zee via de Kwattaweg rechtaf de Fernandesweg in. Aan het eide daarvan kom je bij een Hindu bedevaarts centrum. Direct viel mij op dat eten en drinkwaren verboden zijn. Nu ken ik de Hindu gewoonten niet en meende dat het verbod religieus was ingegeven.
 Echter, niets is minder waar. Het verbod was geplaatst uit commerciele motieven. We blijven allemaal toch gewone mensen die gewoon wat willen verdienen.






 Na het bedevaartscentrum een klein stukje verder gereden naar de plek waar Hindies de lichamen van hun dierbare overledenen in de open lucht verbranden. Op dat moment was er zo'n verbranding. ik heb maar geen foto's gemaakt. Niet iedereen stelt zoiets op prijs.




Dus terug naar de Kwattaweg. Op de Kwattamarkt die op punt van sluiten stond, nog even snel groenten en fruit gekocht.






Na mijn inkopen gedaan te hebben, de Kwattaweg verder vervolgd naar district Wanica en vervolgens district Saramacca. De eerste de beste brug over en linksaf koersen op Groningen. Een prachtig idyllisch dorp, ooit gesticht door Nederlandse boeren en destijds gedecimeerd qua bevolkingsaantal door enge tropische ziekten waar die Nederlandse boeren niet tegen konden.
Direct bij aankomst werd ik enthousiast door drie kwispelende straathonden verwelkomt. Helaas had ik voor hun niets te eten bij mij.
In Groningen heb ik aan de waterkant twee heerlijke loempia's en een Saoto ( Javaanse soep) gegeten. De stukken kip heb ik uit mijn soep gevist en na het verlaten van de warung verdeeld over die drie straathonden.



Na Groningen weer huiswaarts gegaan.

Mooie bevrijdingsdag of niet?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten